Tilbakeblikk

det er 25 år siden, det er lenge siden. Internett hadde kanskje nettopp kommet inn i private hjem. Jeg fikk min første e-mail adresse, det er en annen historie, til en anneen gang.

for 25 år siden så jeg min først hest. jeg var bare 7 år gammel da. Alt startet på en stall, bre et steinkast her i fra. 25 år… da løp jeg i gangene og skulle bli jockey. Noe som er litt latterlig, når jeg tenker tilbake nå. For hvilken jockey har foreldre som begge raget over 180 cm ?

Gardermoen ridesenter, ble mitt andre hjem på kort tid. etter det har det gått slag i slag. Alt handlet om hestesporten. Først ble det sprang og dressur. Så kom jeg videre på feltritt, men alle sporten hadde en ting i felles, man åtte ha penger. noe jeg ikke hadde mye av. Da jeg rykket opp i klassene innså jeg at dette var en dead end for meg.

Så jeg kom meg over til western og turidning, brukte tid på å ri over travere til ridehester. En utfordring jeg likte ganske godt. utfordringene sto på kø. trivdes gjorde jeg også.

Til dette tidspunktet hadde trav aldri vært et emne. For meg var det ikke riktige sporten for meg. Trodde jeg!

SongFlower Girl 

Hoppa som skulle forandre alt jeg viste om meg selv og travsporten. Jeg drev å rei inn hoppa. Hun hadde fått krysslammelse under er løp og løp ikke mer med sulkyen. Så jeg fikk enn oppgave å ri henne inn.

No som ikke lot seg gjøre med det første. Hun var villig, snill og merrete! Det eneste som ikke gikk var å; ri turer, ri på banen eller jo det gikk, bare viss hun fikk løpe fort. Da jeg innså at hun ville løpe, måtte jeg sette meg inn i travsporten og  hva det egentlig var. Jo mer jeg gravde jo mer interessant ble det. selv om sulky ikke fungerte så bra, hadde monte kommet til Norge. Så jeg tok en sjanse og trente henne opp mot løp. Uten kunnskap, var det bare å lære, det var mye som skulle læres. til å med i dags dato 13 år etter lærer jeg om sporten.

Jeg fikk hjelp og støtte fra en som hadde en montè hest selv. Kunnskap som ennå står i boka. Etter 15 mnd jobb fikk vi henne endelig startet, det var stas, men viktig da hun skulle selges.

Bare for å si et slik løpet var en fisko uten like, men en uke etter løpet var hun solgt. Hun løp helt til hun ble tolv år.

Starten på noe nytt

Dette var starten for min del. Jeg ble hekta! Jeg pakka sekken og levna Oslo og vente nesen min mot Sverige, der tok jeg 6 mnd kurs på Wangen. Etter 6 mnd dro jeg tilbake til Norge, men det tok meg bare tre mnd å pakke restene mine, og nesen min ble vendt til USA, der oppholdt jeg meg i 2 1/2 år. Jobbet i en Norsk travstall og hos en argentiner på slutten.

Det var der jeg oppdaget at jeg ville jobbe med hester. jeg tok en telefon hjem og 6 mnd senere satt jeg på skolebenken hjemme. rett etter dro jeg enda en gang til Wangen, denne gangen i regi av SLU, der tok jeg Hippolog utdanningen min. Det var også da jeg fikk min  første hest. 10 år etter jeg hadde ønsket min aller første hest.

“Big Mama” 

min første het ble også mor til mine to heste jeg har nå! Avl har alltid vært morsomt, noe jeg brenner for. Men sporten har blitt en viktig del av dette også!

Jeg fant til slutt kjærligheten, så jeg flytta til hans leilighet, dette satte hestesporten litt på vent. Men jeg har funnet andre måter å engasjere meg, nå har jeg kommet inn i styret. Jeg engasjerer meg ennå for avl, men rekruttering har blitt en stor post for meg. Da dette er viktig for at sporten skal leve videre.

2015

Jeg sitter nå 25 år, på Gardermoen, bare noen steinkast unna rideskolen, der jeg startet som liten. Det er helt sprøt å tenke på hvordan alt har ledet hit!

Jeg skal på Generalforsamlingen til DNTdenne helgen. Festen har allerede startet bak meg. Folk strømmer inn. sitter å nyter et glass, mens jeg blogger.trenger å komme meg etter denne lange dagen, før jeg kaster meg inn i menneskemengden!  Selv om jeg har vært i sporten lenge, har jeg ikke vært her lenge.

travmennesker er sjelden type mennesker, men samtidig så alminnelige mennesker. Noe jeg gjennom årene har begynt å trives så mye med.

 

Leave a Reply

