Hvordan Behandle Mugg!

Etter en våt sommer, kommer symptomene å synes. Sår og sprukne koder, for hele beinet til å hovne opp etter nattens hvile i bokens. 

Har vært borti mange tilfeller av mugg, men må innrømme at det er vanskelig å unngå. Selv om hestene har fått oppfølgning gjennom hele sommeren, klarte enn å havne med to tilfeller av mugg på begge bakbeina. De andre hestene, klarte seg fint i år. Bra er det for det er nok med et tilfelle.

Hovedprinsippet ved Mugg er å holde beina Tørre og rene for grus og leire. Noe som ikke er den letteteste oppgaven, om man ikke har gruset og drenert hager. I dette tilfelle har vi halve hagen grusa, noe osm gjør ting litt enklere. Ved at vi sperrer halve hagen til hesten. Men den er ikke drenert, så  den vil ikke være tørr.

Jeg har hørt mye kritikk om hvordan jeg gjør dette, men det funker, og det funker kjapt. Jeg har heller ikke hatt noen bivirkninger, som folk har fortalt meg kan skje. Metoden har jeg brukt de siste 10 årene. Men jeg vurderer tilstanden. Lett angrep / Middels angrep/ større angrep.

Lett angrep til middels angrep av mugg!

Først å fremst må man fjerne skorper og flass, uten å skade huden, mer. Dette gjøres ved to omvendinger daglig til huden er blitt ren. Første skritt er middel lunket vannbad med naturlig grønnsåpe. Du kan også bruke medisinsk grønnsåpe som man for kjøpt på apoteket. (ikke bruk den du vasker gulvet med hjemme, den er som regel også kjemisk laget. )  Det vi ønsker å oppnå er renske betennelsen i huden, Mykne opp skorpene.

La hesten stå med beinet i vannet max 10 min, prøv å få løsnet skorpene og flasset med fingrene under prosessen. Så skyller du beinet godt, slik at alle rester av såpe og løsna hud er borte.

Den andre skrittet i prosessen er å gni inn  sjampo med Klorhexidinsjampoo. Eks Hibiscrub som man for tak på apoteket. Dette lar jeg virke i 10 min. Klorhexidin er antibakteriell og dreper en hel del bakterier som er med på å lage infeksjonen.

Etter 10 min skyller du veldig godt av, vask og gni av så mye du kan, uten at hesten skal bli hissig. Noen kan bli veldig hissige da dette kan gjøre vondt. Husk å hold en grei temperatur på vannet.

Nå skal du frottere og  tørke til alle hårdstrå er tørre og overflaten på beinet er tørt. Alt skal være tørt rundt om hoven, bruk tid og se på såret, vurder intensiviteten på betennelsen. Dette er hva du skal gå ut i fra. Dette er første steget mot mugg frie koder.

Har du en hesterase som har mye hovskjegg, vil du få et bedre resultat av behandlingen om du klipper bort alt med en liten maskin. Slik at du selv kan unngå å lage et godt miljø for bakteriene i koden.

Siden kodene har ganske tynn hud og det som regel dannes sår ved tilfeller av mugg.  Vil grønnsåpen og Klorhexidinsjampoo være med på gjøre koden tørr. Derfor vil du bruke eks vaselin eller en veldig tykk hudkrem å smøre kodene når all fuktighet er borte, Jeg bruker Salicylsyrevaselin (2%) de første dagene, til jeg ser at betennelsen begynner å gi seg. Den holder området mykt samtidig som den lager en barrikade for bakterier. Men vaselin fungerer like bra som å  holde huden mykt.

Salicylsyrevaselin har to uker Karantene tid på Konkurranse hester.

Innpakning; Som tidligere nevnt er hager i Norge mer eller mindre fylt med leiere og våt grus. Dette er hva som gjør det hardt å bli kvitt mugg, Dette er egentlig det som forårsaket mugg i første ledd…. Som også nevt tidligere har jeg halve hagen gruset , så jeg kan bare sperre resten av hagen til beina er friske.

Men jeg pakker inn høvene og kodene-!

Jeg bruker bomull helt innerst etter at jeg har smurt på vaselin/krem. Så pakker jeg inn hoven og koden med bandasje. Den skal ikke sitte hardt, og jeg bruker gamle slite bandasjer som er rene. Før jeg slipper beinet, tar jeg å bruker GaffaTeip. Teipen starter helt neders og helt opp under koden, setter på den stramt rundt hoven, da jeg ikke må tenke på noen blodgjennomstrømninger helt der nede, men etter det første varvet vil jeg bare klebre den på slik at den sitter som en vannavstøtende del på bandasjen. bandasjen vil ikke sittet helt tett på toppen, og dette har jeg gjort med vilje for at det skal ha muligheter å puste på dag tid. det som er spennende med hele oppleget er; “vil hesten din la den bli sittende på hele dagen? eller blir det rivd av? 😉

Slik ser det ut før jeg teiper med Gaffateip,
Slik ser det ut før jeg teiper med Gaffateip,

Gaffateip er en av noen veldig rare ting jeg har i førstehjelp skrinet mitt, men den er gull verdt i alle tilfeller.

Så lenge Bandasjen for lov å sitte på vil jeg på kvelden ta av alt, se til at alt er rent og tørt. Jeg vil  gjøre det rent, tørke godt og smøre på og bandasjere som jeg gjorde første dagen.

Dag nr tre vil jeg igjen gå igjennom det jeg gjorde første dagen. Så er det bare å holde på til det gror og betennelsen går ned og huden leger. Men husk at en dag er nok for at det blusser opp igjen, så ikke gjør deg selv en bjørne tjeneste. Men jeg prøver å ta mellom to til tre dagers intervaller med vaskingen, for både hesten og hudens skyld.

Middels angrep/ større angrep av mugg!

Da vil jeg ha innkalt veterinæren.   For som regel har hesten begynt å få symptomer som halthet og feber. Da vil det kanskje være best å gå veiledning og medisiner av veterinæren. Grunnen er at det da kanskje ikke holder med lokal behandling og man må over på antibiotika…..

Mugg og fordøyelse

Det florerer av påstander at Fordøyelsen er forklaring til at hesten for mugg. Vi vet at hesten fordøyelse kommer i ubalanse for den ganske minste ting. Men i henholdt til forskning, er det lite som tilsier at Mugg kommer av dårlig fordøyelse. Men jeg vil alltid anbefale å gi hesten bra kvalitet for som sagt så er hesten fordøyelse en skjør ting.

Dette bilde ble tatt en uke etter  behandling av beinet
Dette bilde ble tatt en uke etter behandling av beinet
Dette bilde ble tatt tre uker behandlingen
Dette bilde ble tatt tre uker behandlingen
Dette bilde er tatt Fire uker etter behandlingen siden huden er ennå er litt ittitert etter behandling legger jeg på god fuktighetskrem og pakker det inn for å holde det tørt siden det ennå er bløtt ute
Dette bilde er tatt Fire uker etter behandlingen siden huden er ennå er litt irritert etter behandling legger jeg på god fuktighetskrem og pakker det inn for å holde det tørt siden det ennå er bløtt ute. Den siste uken har jeg bare vasket når det trengs, eks når bandasjen har blitt tatt av og hu er gjørmete, men nå bruker jeg bomull for å trekke opp all fuktighet som kommer utvendig fra!
Leave a Reply

